Kenaikan Harga Minyak RON95 2015 Naik RM2.23 Seliter (13 sen)? Punca, Cukai GST 6%? Setuju?




Berita Kenaikan Harga Minyak RON95 2015 Naik RM2.23 Seliter (13 sen)? Punca, Cukai GST 6%? Setuju : Berdasarkan semakan yang info semasa lakukan terhadap cukai GST pada pertengahan tahun 2014, petrol dan diesel tidak berada dalam Senarai Pembekalan Berkadar Sifar & Senarai Pembekalan Dikecualikan yang mana dilihat tiada pengecualian untuk caj cukai GST. Adakah rakyat Malaysia akan berdemo lagi? Walaubagaimanapun….




Walaubagaiamnapun, pada masa itu pihak Jabatan Kastam dan Eksais belum mengeluarkan kenyataan mengesahkannya walaupun sudah tertera jelas pada dokumen tersebut, petrol dan diesel dikecualikan daripada dikenakan cukai GST. Tiada. Ini sudah pasti merisaukan jutaan rakyat marhaen yang sekali lagi berhadapan dengan situasi di mana mereka terhadap ubah gaya hidup dan lanskap perbelanjaan harian dan bulanan mereka dek kerana kenaikan dan peningkatan kos perbelanjaan minyak mereka kelak.

Sumber : Berita Semasa

Huraian Warkah Terkini

Kenaikan Minyak RON95 pada April 2015 yang mana 6% GST dikuatkuasakan sememangnya akan berlaku bukan sahaja minyak sahaja, barang barang keperluan yang lain juga turut terkena tempiasnya. Oleh itu amalan berjimat cermat penting bagi kita untuk tidak berbelanja dengan perkara yang bukan 'priority' kepada kita.

6 komentar:

  1. Balasan
    1. start dari sekarang buat kiraan semula perbelanjaan kita, bagi mengelak ketirisan perbelanjaan kita akan datang. :)

      Hapus
  2. Rakyat malaysia semua nya bijak membuat keputusan...bagi abad,naik turun hrga ssuatu barang,kita hnya mampu melihat.pihak berwajib ttp akan meneruskan matlamat dan plan mereka ( utk kemajuan negara -kata mereka) ..mogok dan protes sama mcm anjing menyalak bukit..(kalo ssiapa ada cadangan,email jea pendapat kepada pihak berwajib. atau YB2 berkaitan.)

    BalasHapus
    Balasan
    1. betul tu mr Badren, kita hanya boleh bising bising dan mereka akan teruskan juga perancangan mereka, kita ni ibarat mentimun sahaja, memang kita taktau apa strategi dan keaadaan sebenar ekonomi negara, tetapi haruslah mereka memikirkan kebajikan rakyat secara keseluruhannya. :)

      Hapus

Komen dan maklum balas anda dialu alukan.

 

Label

Copyright © 2014. WarkahTerkini - All Rights Reserved
Template Created by Templateure
Proudly powered by Blogger