10 Jenis Ular Paling Berbisa Di Dunia

Ular Berbisa

Ular adalah salah satu jenis reptilia yang paling berbahaya dalam hidup liar. Terdapat pelbagai jenis ular berbisa mengikut spesisnya yang tersendiri. Teruskan pembacaan anda 10 daripada ular yang paling berbisa di dunia.

#10 Rattlesnake


Ular jenis ini adalah pemangsa yang tinggal di pelbagai habitat. Ia memburu haiwan kecil seperti burung dan tikus dan membunuh mangsanya dengan gigitan berbisa . Ular ini memiliki satu set taring yang digunakan untuk menyuntik jumlah racun iaitu  hemotoxic . Gigitan ular adalah punca utama kecederaan gigitan ular di Amerika Utara, dan menyebabkan kira-kira 82% daripada kematian. Namun begitu, ular ini jarang menggigit kecuali terasa diri mereka terancam dan jika dirawat dengan segera , gigitan jarang membawa maut.

#9 Death Adder


Ular jenis ini seperti gambar di atas  mempunyai , badan kuat pendek, kepala berbentuk segi tiga dan penimbang subocular kecil. . Mereka biasanya menyuntik sekitar 40-100mg racun dengan LD dari 0.4mg - 0.5mg / kg. Gigitan Death Adder ini tidak boleh dirawat dan ia tergolong  salah satu yang paling berbahaya di dunia . Racun bisanya  adalah jenis  neurotoksin. Gigitan ular ini menyebabkan lumpuh dan boleh menyebabkan kematian dalam tempoh 6 jam akibat daripada kegagalan pernafasan .

#8 Vipers


Viper adalah keluarga dari ular berbisa yang terdapat di seluruh dunia, kecuali di Antartika , Australia, Ireland , Madagascar , Hawaii. Spesis ini cepat marah dan umumnya pada waktu malam, sering aktif selepas hujan. Mereka juga sangat cepat dan tangkas dalam pergerakan. Kebanyakan spesis ini mempunyai racun yang menyebabkan gejala yang dimulai dengan rasa sakit di tempat gigitan diikuti dengan bengkak kaki bahagian yang terjejas. Pendarahan adalah gejala yang biasa terutama dari gusi dan akan ada penurunan tekanan darah dan denyutan jantung yang laju.

#7 Philippine Cobra


Kobra Filipina juga dipanggil ular tedung Filipina Utara, adalah gempal, sangat berbisa meludah ular tedung berasal dari kawasan utara Filipina. Racunnya adalah yang paling mematikan dari semua spesies Cobra , dan mereka mampu menyemburkan ia sehingga 3 meter. Racun adalah neurotoksin yang menjejaskan jantung dan fungsi pernafasan , dan boleh menyebabkan keracunan saraf , lumpuh pernafasan dan kematian dalam tiga puluh minit.

#6 Tiger Snake



Tiger Snake atau Ular Harimau  adalah sejenis ular berbisa yang terdapat di kawasan-kawasan selatan Australia , termasuk pulau-pulau dan pantai Tasmania. Ular ini boleh  berubah-ubah dalam warna mereka dan sering berkumpul di kalangan mereka. Kematian dari gigitan boleh berlaku dalam tempoh 30 minit, tetapi biasanya mengambil masa 6-24 jam. Sebelum pembangunan antivenin , kadar kematian dari Tiger ular adalah 60-70 %.

#5 Black Mamba



Black Mamba juga dikenali sebagai Mamba hitam biasa atau hitam bermulut mamba ia adalah ular berbisa yang paling lama di Afrika , dengan purata antara 2.5 ke 3,2 meter (8.2 10 kaki ) panjang, dan kadang-kadang tumbuh panjangnya 4.45 meter ( 14.6 kaki). Ia adalah ular yang paling cepat di dunia, mampu bergerak pada 4,32-5,4 meter sesaat. Ular ini amat menakutkan dan boleh menyerang sehingga 12 kali berturut-turut . Satu gigitan mampu membunuh mana-mana sahaja 10-25 orang dewasa. Racun adalah racun saraf yang cepat bertindak. Gigitannya memberikan sekitar 100-120 mg racun secara amnya, walau bagaimanapun, ia juga boleh menyumbangkan sehingga 400 mg.

#4 Taipan


Bisa racun dalam Taipan cukup kuat untuk membunuh sehingga 12,000 'guinea pigs. Racun bekuan darah korban , menyekat arteri atau vena. Ia juga sangat neurotoksik. Mengikut fakta, tiada seorang pun yang terselamat selepas gigitan Taipan dan kematian biasanya berlaku dalam tempoh satu jam.

#3 Blue Krait


Setakat ini, Krait Blue adalah spesis yang paling bahaya dan boleh membunuh mangsa dengan cepat . 50 % daripada gigitan dari Blue Krait adalah maut , walaupun adanyanya antivenin. Kraits memburu dan membunuh ular lain, bahkan mengorbankan Kraits lain. Mereka adalah jenis yang aktif pada waktu malam , dan lebih agresif di kawasan yang gelap. Namun, secara keseluruhan mereka cukup takut dan sering akan cuba untuk menyembunyikan daripada musuh. Bisa racun ular ini adalah menyerang saraf iaitu 16 kali lebih kuat daripada Kobra.

#2 Eastern Brown Snake


Ular perang timur dianggap sebagai ular yang kedua paling berbisa. Ular jenis ini  bergerak cepat dan boleh menjadi agresif dalam keadaan tertentu. Ia sangat agresif untuk mengejar penceroboh dan akan berusaha berkali-kali menyerang. Racun bisanya mengandungi neurotoxins dan blood coagulants.

#1 Fierce Snake (Inland Taipan)



Ular yang garang ini  juga dikenali sebagai ular kecil Skala dan India Taipan . Ia berasal dari Australia dan dianggap sebagai ular yang paling berbisa di dunia. Warna fizikalnya emas gelap , warna yang gelap ke coklat dan seterusnya hijau zaitun . Ia berubah bergantung pada musim. Ia mempunyai racun yang paling beracun dari ular tanah di dunia. Hasil maksimum yang dicatatkan dalam satu gigitan adalah 110mg , cukup untuk membunuh kira-kira 100 manusia atau 250,000 tikus !

Sumber : The Most 10




3 komentar:

Komen dan maklum balas anda dialu alukan.

 

Label

Copyright © 2014. WarkahTerkini - All Rights Reserved
Template Created by Templateure
Proudly powered by Blogger