Bajet 2015 antara Kerajaan dan Pembangkang


Bajet 2015 yang akan diumumkan pada hari ini 10 Oktober 2014 oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak akan melanjutkan usaha konsolidasi fiskal untuk meletakkan ekonomi pada kedudukan kewangan yang lebih kukuh manakala memberi tumpuan kepada melaksanakan Cukai Barangan dan Perkhidmatan ( GST) pada April tahun depan .

Penganalisis percaya bahawa penghantaran bajet fiskal disiplin - iaitu Bajet sebelum ini di bawah Rancangan Malaysia Ke-10 (RMK-10 ) - akan mengekalkan pertumbuhan  Malaysia dari mana-mana penilaian penurunan. Najib, yang juga Menteri Kewangan, akan memastikan Bajet 2015, seperti cetak biru kewangan lain akan menjadi pro- perniagaan dan mesra rakyat . Sedang PM Najib akan membentangkan bajet 2015 pada hari ini, Pakatan Rakyat dengan Belanjawan Malaysia 2015 telah pun siap dengan bajet mereka tersendiri.


Bajet Pakatan Rakyat (PR)




Dalam pada itu, Pakatan Rayat juga apa kurangnya , yang telah pun menyediakan Bajet 2015 di bawah Belanjawan Malaysia 2015. Terdapat 4 Tindakan Segera yang dirangka oleh mereka iaitu:

1. Naikkan Gaji Pekerja
2. Pertahan Subsidi- Kurang Beban Sara Hidup
3. Hak Perumahan Rakyat 
4. Revolusi Desa


Anda boleh muat turun Belanjawan Malaysia Pakatan Rakyat  2015 



Secara am, apa yang dibentang oleh pakatan mungkin menarik perhatian ramai, tapi tiada kesan langsung terhadap apa yang akan dibentangkan.
Apa yang dibentangkan nanti, tiada kaitan langsung dengan rintihan rakyat secara khususnya.  Bajet 2015 hanya skrip untuk drama tv3. Rakyat Malaysia tidak dididik tentang ekonomi sebenar. hanya yang fasih dengan ekonomi dunia, faham apa yang saya sebut
 -Boutacq Karma  





1 komentar:

  1. Moga budjet kali ini lebih membawa kepada menjaga kebajikan rakyat... :)
    salam kenal sis..follow sni :)

    BalasHapus

Komen dan maklum balas anda dialu alukan.

 

Label

Copyright © 2014. WarkahTerkini - All Rights Reserved
Template Created by Templateure
Proudly powered by Blogger